Dia Internacional de les Matemàtiques 2023

El lema de la jornada d’enguany és "Matemàtiques per a tothom"

El proper dimarts dia 14 de març, tornarem a celebrar el Dia Internacional de les Matemàtiques, conegut popularment com el Dia de Pi o “Pi-Day” (3/14). Aquesta celebració es fa l’empara de la resolució de la 40a Conferència General de la UNESCO, que en va proclamar el dia.

La celebració del dia Internacional serveix per fer una visualització de les matemàtiques i un reconeixement del seu important paper per fer front als desafiaments del nostre temps en àmbits com ara la intel·ligència artificial, la salut, el canvi climàtic, l’energia, el desenvolupament sostenible i la millora de la qualitat de vida de la societat en general.

Per aquest any 2023 s’ha decidit que el tema sigui “Matemàtiques per a tothom / Mathematics for everyone”. El tema va ser proposat per Marco Zarco Rotairo de l’institut nacional «Tretze màrtirs» a Indang, Cavite, Filipines, amb la següent argumentació: «Crec que les matemàtiques haurien de ser per a tothom perquè tots nosaltres tenim habilitat matemàtica, però només que amb diferent extensió i grau. També hem de deixar que tothom gaudeixi de les meravelles de les matemàtiques. La noció que les matemàtiques són només per als dotats i el geni ha de canviar.»

Arreu del món se celebren molts actes, podeu consultar-los a la pàgina oficial de la celebració (uspiciada per la  International Mathematical Union) , la pàgina de la Federació Espanyola de Societats de professors de Matemàtiques o la de la Societat Catalana de Matemàtiques.

Com cada any, ens fem ressò de l’acte que organitza la Societat Catalana de Matemàtiques, que tindrà lloc el mateix dimarts dia 14 a les 18 h a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, Barcelona). A l’acte hi participaran també representants d’institucions, entitats i associacions relacionades amb les matemàtiques: universitats i centres de secundària, primària i infantil.

Programa

18:00  Benvinguda a les entitats de la comunitat matemàtica catalana presents a l’acte.

18:10 Xerrada: Matemàtiques per a tothom, a càrrec de Gemma Huguet (professora UPC-CRM), que ens presentarà com les matemàtiques ens ajuden a entendre el cervell.

18:40 Conversa: Educació en Matemàtiques per a tothom, amb una alumna de primària i un estudiant d’ESO, Yolanda Martin, mestra d’infantil i primària (Fedac, Manresa), Dani Blasi, professor de matemàtiques (INS Tona), Berta Barquero, professora (Facultat d’Educació, UB), Juan Jesús Donaire, professor (Departament de Matemàtiques, UAB), Daniel Crespo (rector de la UPC, president ACUP).

19:10 Cloenda, fotografia de grup i refrigeri.

Celebració del Dia Internacional de les Matemàtiques
Data: dimarts 14 de març de 2023, a les 18.00 h,
Lloc: Sala Prat de la Riba, Institut d’Estudis Catalans
(carrer del Carme, 47, Barcelona).

Per participar, cal apuntar-se al següent formulari.