Un equip liderat per Eva Miranda ha obtingut un dels 35 ajuts que atorga la Fundació BBVA a projectes d’investigació altament innovadors.

El projecte “Computational, dynamical and geometrical complexity in fluid dynamics (COMPLEXFLUIDS)” indaga les interaccions entre aspectes computacionals i aspectes teòrics (topològics, geomètrics, dinàmics) per poder desenvolupar eines d’estudi de les equacions que descriuen el comportament dels fluids.

L’equip format per la professora del DMAT Eva Miranda (com a investigadora principal); Robert Cardona;  (Universitat d’Estrasburg); Ángel González Prieto (Universidad Complutense de Madrid); Daniel Peralta Salas (Instituto de Ciencias Matemáticas – CSIC);  i Francisco Torres de Lizaur (Universidad de Sevilla), ha guanyat un dels 35 projectes d’investigació que atorga la Fundació BBVA a projectes d’investigació de frontera en els camps de les matemàtiques, canvi climàtic i ecologia, biomedicina, ciències socials i filosofia. Quatre d’aquests projectes han estat concedits a projectes de matemàtiques.

El projecte està motivat per un programa proposat per Terence Tao (medalla Fields en Matemàtiques) per trobar solucions a les equacions de Navier-Stokes que explotin en temps finit (blow-up), un dels problemes oberts a la llista de problemes del mil·lenni de la fundació Clay. Els membres de l’equip ja tenen experiència en l'exploració d'algunes de les facetes del programa de Tao, que han revelat connexions profundes amb camins inexplorats en hidrodinàmica. En particular, Cardona, Miranda, Peralta-Salas i Presas  van descobrir l'existència de trajectòries indecidibles en hidrodinàmica (PNAS, 2021).  Torres de Lizaur va demostrar l'existència de caos a l'equació d'Euler incompressible sobre varietats d'alta dimensió (Inventiones Mathematicae, 2022).  Aquestes investigacions van portar l’equip a un escenari on s'entrellacen aspectes teòrics de la geometria i la topologia, la dinàmica de fluids, els fonaments matemàtics de la informàtica i la dinàmica simbòlica.

Les activitats organitzades al llarg del projecte comprenen un Workshop sobre les interaccions entre Dinàmica de Fluids i Teoria de la Computació, un col·loqui sobre els límits de la teoria de la computació i una taula rodona sobre problemes oberts en matemàtiques i impacte social. Amb aquest projecte, es vol donar suport a joves investigadors que s'uneixin a l’equip per enfortir-lo. En breu s’oferirà un contracte postdoctoral de dos anys i diverses beques d'iniciació a la recerca INIREC.

Eva Miranda és catedràtica del DMAT, investigadora ICREA, investigadora de l’IMTech-UPC i el CRM, membre del grup de recerca GEOMAP (Geometry, topology, algebra and applications) i directora del Laboratory of Geometry and Dynamical Systems.

Informació extreta del Web de la FME.

Més informació: Web de la Fundació BBVA.