Premis IEC atorgat a cinc estudiants de la FME

Premis Sant Jordi 2024 de l'Institut d'Estudis Catalans atorgat a 5 estudiants de la FME, entre els quals F. Coltraro, atorgat per la seva tesi doctoral.

El dia 23 d'abril es va celebrar l’acte de lliurament de la 93a edició dels Premis Sant Jordi de Institut d'Estudis Catalans, a la seu de l’IEC. Aquests Premis tenen una llarga tradició històrica i contribueixen a promoure l’alta investigació científica, principalment la de tots els elements de la cultura catalana.

Felicitem als premiats de l'edició d'enguany. En Pablo Nicolàs i Roger Gómez (guanyador i accèssit del Premi Évaiste Galois, respectivament) i Alejandro Basilio Galván i Pedro López (guanyador i menció del Premi Emmy Noether, respectivament) han estat reconeguts pels seus treball final d'estudis.

En Franco Coltraro va rebre el Premi IEC de la Secció de Ciències i Tecnologia de Ciències de l’Enginyeria (en honor d’Isabel de P. Trabal i Tallada) per la seva tesi doctoral “Manipulació robòtica de teles: modelització mecànica i percepció”. Es tracta d'un premi triennal per a la millor tesi doctoral en els darrers 5 anys en Ciències de l'Enginyeria. La tesi del Franco és sobre modelització i simulació matemàtica aplicada a problemes de manipulació robòtica de roba: formula un novedós model mecànic de la tela, l'implementa amb elements finits i resolt uns durs problemes d'optimització. La seva tesi també conté aportaciones en les àrees de geometria diferencial (per a superfícies desenvolupables amb vora fixada), i de geometria i topologia computacionals (per a descomposicions de Morse a partir de núvols de punts i per a la classificació d'estats de la peça de roba).

En Franco ha realitzat la seva tesi doctoral en el programa de Doctorat de Matemàtica Aplicada de la UPC sota la direcció de Jaume Amorós i Maria Alberich. Actualment és investigador postoctoral del Consejo Superior de Investigaciones Científiques (CSIC) a l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (CSIC-UPC), i també Professor Associat al nostre Departament de Matemàtiques de la UPC.