Nou projecte destinat a millorar la mobilitat urbana a Barcelona

Investigadors del DMAT participen al projecte OptimalSharing@SmartCities destinat a millorar l'eficiència de la mobilitat urbana i els repartiments de comerç electrònic a Barcelona.

Els investigadors Carles Serrat (IP) i Fatos Xhafa, dels Depts de Matemàtiques i de Ciències de la Computació, respectivament, participaran al projecte de recerca "Optimizing Carsharing and Ridesharing Mobility in Smart Sustainable Cities". Conjuntament amb la Universitat Oberta de Catalunya (node coordinador del projecte), la Universitat Politècnica de València i l'empresa tecnològica Spindox Labs.El projecte té com a objectiu millorar l'eficiència de la mobilitat en grans nuclis urbans, com el de Barcelona. El projecte, atorgat per l'Ajuntament de Barcelona i la Fundació La Caixa dins del Pla Barcelona Ciència, es coordinarà amb la iniciativa Open Data BCN oferint dades a temps real de les dinàmiques de car-sharing i ride-sharing.

Davant la forta urbanització a tot Europa i arreu del món, molts governs s'adonen que les activitats de transport i mobilitat de la ciutat tenen un paper important en el desenvolupament de ciutats intel·ligents i sostenibles. L'emergència de l'economia a la carta (serveis) i el comerç electrònic han potenciat el nombre d'operacions de transport i mobilitat en àrees urbanes i metropolitanes. Nous tipus de vehicles amb zero emissions comencen a poblar les nostres ciutats, per exemple: vehicles elèctrics, vehicles aeris no tripulats, vehicles autònoms, etc. De la mateixa manera, els nous serveis de transport, com ara el carsharing i el ridesharing, són cada vegada més populars. Tanmateix, tots aquests avenços tecnològics i nous serveis de transport innovadors també presenten reptes operatius complexos que cal resoldre, per exemple: quantes estacions de càrrega són necessàries i on s'han de localitzar?, quants aparcaments són necessaris per a la flota de vehicles compartits?, quin és el pla de viatge òptim en funció de l'estat actual del trànsit?, com hauríem d'optimitzar un pla de viatge sempre que estiguin disponibles noves dades sobre les condicions del trànsit?, com es podria afavorir la intermodalitat?

Fent ús de la iniciativa Open Data BCN, el projecte té com a objectiu proporcionar solucions eficients a aquests problemes mitjançant el disseny d'una nova família d'algoritmes intel·ligents "d'optimització àgil", capaços de processar ràpidament grans quantitats de dades per a donar suport a la presa de decisions en temps real. Es parteix de la idea que amb una presa de decisions més eficient, s'estalvia temps als ciutadans, es redueix el consum d'energia, i s'augmenten la seguretat i el benestar social dels habitants d'una gran ciutat com Barcelona.