Matemàtics i enginyers de la UPC col·laboren per millorar la seguretat dels castells.

En el marc del 158è European Study Group with Industry (ESGI) i en col·laboració amb la Coordinadora de les Colles Castelleres de Catalunya.s’han començat a estudiar els factors mecànics que permeten construir i mantenir un castell i els motius de la caiguda. Als resultats preliminars hi han participat el professor del DMAT Jordi Saludes, així com els professors Arnau Dòria-Cerezo i Antonio Rodríguez-Ferran dels departaments d’Enginyeria Elèctrica i d'Enginyeria Civil i Ambiental, respectivament.

La seguretat és un element clau en la realització de castells. Matemàtics i enginyers de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), la Universitat de Girona (UdG), el Centre de Recerca Matemàtica, la Universitat de Lisboa i la Universitat de Warwick, al Regne Unit, treballen conjuntament per determinar l'àrea de la pinya necessària per garantir que, en cas de caiguda, els castellers o les castelleres caiguin sobre la base i evitar, així, un possible impacte a terra. El projecte s’està realitzant en el marc del 158è European Study Group with Industry (ESGI) i en col·laboració amb la Coordinadora de les Colles Castelleres de Catalunya.

L’estudi té en compte tres punts de vista diferents i complementaris en la fase de construcció d'un pilar. En primer lloc, el pilar es modelitza –com un pèndol invertit controlat– per entendre i predir com evolucionarà. En segon lloc, l’equip científic afegeix les reaccions individuals de les persones que formen el castell (si s’ajupen, si fan més o menys força, si s’inclinen cap a un costat...). I, finalment, s’estudia el problema estàtic, és a dir, es mesura la càrrega suportada per cada casteller i castellera i es proposen indicadors que permetin preveure la viabilitat del pilar.

L'equip investigador que forma part de l’estudi està constituït per Arnau Dòria-Cerezo, Antonio Rodríguez-Ferran i Jordi Saludes (UPC); Marta Pellicer (UdG); Aleix March San José (Centre de Recerca Matemàtica); José Antunes (Instituto Superior Técnico, Universitat de Lisboa), i Ferran Brosa Planella (Universitat de Warwick). Els resultats obtinguts s’han recollit en diverses publicacions.