Iñigo Urtiaga Erneta, reconegut amb els Premis Vicent Caselles 2024

17/07/2024

Els Premis Vicent Caselles 2024 reconeixen l'excel·lència del treball realitzat per sis joves matemàtics a Espanya.

Els Premis Vicent Caselles RSME-Fundació BBVA han reconegut en la seva X edició l'excel·lència de les troballes matemàtiques aconseguides per sis joves científics al nostre país, les investigacions dels quals no només han aportat contribucions significatives a l'avenç del coneixement bàsic, sinó que a més poden impulsar múltiples aplicacions en camps com ara la intel·ligència artificial, la criptografia, la robòtica, els vehicles autònoms, la logística, l'ecologia i la biomedicina.

Iñigo Urtiaga Erneta és Hill Assistant Professor a la Universitat de Rutgers (Nova Jersey, EUA). Va realitzar el doble grau en Física i Matemàtiques a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), el màster a la Universitat de Bonn i el doctorat de nou a la UPC, sota la direcció del professor Xavier Cabré. Els seus treballs de recerca se centren en l'estudi d'equacions en derivades parcials, model matemàtic mitjançant el qual s'expressen les lleis que governen la majoria de processos rellevants en ciència i tecnologia. "La investigació de problemes en àrees tan diferenciades com la física, biologia o economia es pot reduir a resoldre aquestes equacions", assenyala el premiat. En particular, el seu treball s'ha centrat en les equacions que regeixen el curs de reaccions químiques, com ara la ignició d'un combustible o la formació de polímers a l'atmosfera. "En aquests exemples es pot raonar que una certa magnitud física (la temperatura del combustible i la densitat de coàguls de molècules, respectivament) ha de satisfer una equació. Jo estudio el comportament qualitatiu de les solucions sense calcular-les explícitament (la qual cosa és generalment impossible), mitjançant procediments teòrics capdavanters". Aquesta anàlisi pot ser de gran rellevància per aconseguir nous avenços en múltiples camps de la investigació científica, ja que, en paraules del premiat, "és fonamental per explicar i entendre molts fenòmens naturals observats en experiments i també és necessari per obtenir una solució amb mètodes numèrics". La nostra enhorabona per l'Iñigo Urtiaga!