Els professors Eva Miranda i Juanjo Rue lideren dos projectes AEI+DFG

23/09/2024

Els investigadors Eva Miranda i Juanjo Rue lideren dos projectes aprovats en la primera convocatòria bilateral hispà alemanya.

L'Agència Estatal de Recerca (AIE)  i la Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG, Fundació Alemanya per a la Recerca) van signar el 15 de setembre de 2021 un Memorand d'Enteniment en què van expressar el seu desig de fomentar la cooperació germà-espanyola en totes les àrees de la investigació científica i tecnològica, i té per objectiu seleccionar projectes de recerca en què participin grups espanyols i alemanys.

Els investigadors Eva Miranda i Juanjo Rue lideren dos projectes aprovats per finançament en la primera convocatòria de projectes bilaterals en matemàtiques, sobre un total de 15 projectes finançats en aquesta àrea i en aquesta primera convocatòria. El DMAT aconsegueix doncs més del 10% dels projectes en aquesta convocatòria nacional.

Els dos projectes guanyadors són:

Projecte AQUACELL  - Celestial Mechanics, Hydrodynamics, and Turing Machines

L'equip de recerca espanyol, encapçalat pels IPs Eva Miranda a la UPC i Daniel Peralta Salas a l'ICMAT, i l'equip alemany, amb els IPs Kai Cieliebak i Urs Frauenfelder de la Universitat d'Augsburg, han aconseguit el projecte AEI-DFG amb un finançament de 150.000 euros per a la part espanyola i dos contractes de doctorat per a la part alemanya, a més d'un pressupost per a viatges i un congrés.

L'objectiu del projecte és explorar les connexions profundes entre la topologia simplèctica, la mecànica celeste, la hidrodinàmica i les màquines de Turing. L’equip alemany és capdavanter en l'estudi de l'homologia de Floer i les aplicacions de la geometria simplèctica a aspectes teòrics del disseny de missions espacials, mentre que l’equip espanyol és pioner en l'estudi de camps de Beltrami, geometria simplèctica singular i sistemes dinàmics Turing complets. Ara és el moment de fusionar els seus coneixements per abordar objectius de recerca més ambiciosos, com demostrar l'existència d'òrbites periòdiques en camps d'Euler estacionaris dins una 3-esfera, aplicar l'homologia de Floer singular per detectar òrbites d'escapament, i explorar aplicacions revolucionàries en el disseny de missions espacials basades en sistemes Turing complets en mecànica celest.

Projecte SRC-EXCo - Structure, Randomness and Computational Methods in Extremal Combinatorics

El projecte de recerca  Structure, Randomness and Computational Methods in Extremal Combinatorics  (SRC-ExCo) liderat al node UPC per Juanjo Rue i al node alemany per Tibor Szabó té com a objectiu avançar en l'estudi de la Combinatòria Probabilística i Extremal, un camp molt actiu dins del camp de les estructures discretes amb profundes implicacions en diverses disciplines com ara les Ciències de la Computació, la Teoria de Dissenys, la Dinàmica de Poblacions, entre d'altres.  El projecte pretén avançar en diverses direccions dins d'aquesta disciplina, cobrint la teoria de Ramsey, la descomposició de grans grafs, l'estudi de models aleatoris en xarxes discretes i aspectes computacionals de problemes clàssics en combinatòria.

A més de centrar-se en la recerca acadèmica d'alt nivell, el SRC-ExCo posa èmfasi en enfortir la col·laboració acadèmica i institucional ja fructífera i existent entre dos grups de recerca clau en aquest projecte: el Grup de Combinatòria Geomètrica, Algebraica i Probabilística (GAPCOMB) de la UPC i el Grup de Combinatòria i Teoria de Grafs de la Freie Universität Berlin. A través d'aquesta col·laboració, el projecte pretén aprofitar l'expertesa i els recursos combinats d'ambdues institucions per impulsar la organització conjunta d'activitats, la contractació de personal i l'intercanvi d'investigadors.

La nostra enhorabona a tots dos projectes.